Tuesday, January 23, 2007

الفرق واضح




الفرق واضح

الفرق واضح مابين ممارسة الحرية في لبنان وبين ممارسة الحرية في مصر

كنت جالس أمام التلفاز أشاهد أخر اخبر على قناة فضائية وإذا اسمع أن المعارضة

اللبنانية ستقوم بمظاهرة وسوفا تسد ألطرق الرأسية كنوع من أنوع الاحتجاج على الحكومة

ما ادهشنى هو أنا الحكومة معترضة على أن يسد الشوارع وليسه على التظاهر .

ولو كان هذا يحدث هنا في بلدنا الحبيبة لكن الاعتراض على المظهرة برمتها

فا تحييا للبنان الجميلة الحرة التي تؤمن بحق التعارض



وانأ سابقاً اشد بلبنان شعب وبلد تحب حرية الرئى
فا في مقل أ/إبراهيم عيس في جريد الدستور حكا لنا عن تجربة فذهب إلى هنك
إلى لبنان وكان يقول أن الأطفال يذهبون إلى المظاهرة وكان في المظاهرة بائع الحلوة وبائع البالونات.
ولم يكن هناك تكسير ولا تعطيل مروري وان توجد العسكر فا تواجدهم فقط من اجل أن يحافظون على المرور وعلى النظام .
وهنا نقول الفرق واضح فا شتان شتان من مظاهرة في لبنان ومظاهرة في مصر
تحييا أليك يا شعب الحرية تحييا أليك يا لبنان الحرة العظيم
ة


 

5 comments:

admelmasry said...

طب حلو الله اني وال كومنت
مش عارف بصراحه هي ايه الفادة بس بلاقي الناس بترح بكدا فقولت افرح انا كمان
هههههههه

انت عندك حق والله مصر دي بلد مافيش زيها بس تعرف دي حاجة كويسة اه .. ما تستغربشي

انت عايزهم يقولوا علينا بنقلد تقليد اعمي
ولا اه ؟

لا ياسيدي مصري دي حاجة لوحدها لافيه ف فقرها ولا بؤسها ولا حتي امنها المركزي
طب ياشيخ انت عمرك شوفت الخلق اللي ف عساكر الامن المركزي ف اي بلد تاني لا طبعا
عارف لية ؟


طبعا لان مصر مختلفة

تحياتي

الوردة السوداء said...

هههههههه
ايه ياادم
انت داخل تسخنها
ارحم نفسك بقى
اوعى ياطارق تسمع كلام ادم
ده ممسوك مرتين امن دولة قبل كدة

وعموما يعنى انت جاى على دى بس

مصر بخير

طارق مكى said...

ادم
-----
احنا جين نهدى
ههههههههههه

-----------------------------------
الوردةالسوده
------------
اولا حاجة انا متشكر على انك عبرتينى ورديتى
مش زى الناس الى بتعدى ولا تهدى

تانى حاجة كل الى حصل انى كنت قاعد وبقول عمار يا مصر بس لو بس

Tamer Nabil Moussa said...

كل شىء فى مصر بل فى العالم واضح وعلى عينيك ياتاجر انا بقول نشوف حرية من نوع اخر اصل التقليد مش حلو

شكر ليكى طارق على البوست

تحياتى

طارق مكى said...

tamer
ــــــ
انا عارف والله
بس كول الى حصل انى اتمنيت

الاقصى

الاقصى